DETECTIELUSSEN

Een belangrijke nevenactiviteit van IGS is het aanleggen van detectielussen in het wegdek. We hebben hiervoor een gespecialiseerd team op de weg, dat in asfalt, ZOAB of beton, onderlaag of toplaag, tot 8 detectielussen per dag kan aanleggen, inclusief de complete afmontage van de stalen tellerpaal.

Detectielussen werken met het principe van zelfinductie. De lus is feitelijk een spoel, waar door de telkast een zwak, snel wisselend magnetisch veld in wordt opgewekt. De aanwezigheid van een metalen object boven de lus veroorzaakt een kleine verstoring van dat veld en de telkast detecteert dat. Voor meer informatie over de werking van detectielussen en telslangen.

IGS detectielussen hebben een afmeting van 1,5 x 1,8 meter (lengte x breedte) en classificatielussen hebben een hart-op-hart afstand van 2,5 meter. De diepte van de zaagsnede is ca. 5 cm. Voor de afwerking wordt in principe geblazen bitumen gebruikt. De bedrading wordt aan de kant van de weg door een boorgat naar de onderkant geleid en waterdicht aangemoft op speciale afgeschermde kabel. Deze kabel wordt door een kunststof mantelbuis naar de paal geleid en direct op de connectorplaat afgemonteerd.

AANLEGGEN

Voor optimale meetresultaten op permanente en semi-permanente meetlokaties met detectielussen dient de lokatie zorgvuldig te worden geselecteerd en ingericht. IGS verzorgt deze inrichting tot het meetpunt volledig operationeel is. Onze werkwijze voor de meest voorkomende situatie – een weg met twee rijstroken – is als volgt:

  • In samenspraak met de opdrachtgever wordt de meest geschikte meetlokatie vastgesteld. Daarbij wordt sterk gelet op zaken die de nauwkeurigheid van de meting zouden kunnen beïnvloeden, zoals filevorming, bochten, drempels of zijwegen.
  • Dinaf plant de wegwerkzaamheden in met de wegbeheerder.
  • Vaak verzorgt de wegbeheerder wegafzettingen volgens de geldende veiligheidseisen. Eventueel kan Dinaf ook de wegafzetting verzorgen. Dit wordt dan gedaan via een extern bedrijf.
  • Onze medewerkers brengen op één rijstrook de detectielussen aan.
  • Halverwege de werkzaamheden wordt gewisseld van rijstrook; het personeel dat de wegafzettingen verzorgt dient daarom tijdens het werk aanwezig te blijven.
  • Onze medewerkers brengen op de tweede rijstrook de detectielussen aan, maken de doorvoer voor de lusdraad, plaatsen de tellerpaal en monteren de bekabeling af.

Comments are closed.